X

Proiect Phare RO 2003/005-551.01.01.01 – CRP/2006 - Campanie de educaţie privind drepturile copilului

 Phare RO 2003/005-551.01.01.01 – CRP/2006 - Campanie de educaţie privind drepturile copilului 

proiect derulat de către ANPDC în colaborarea cu DGASPC din întreaga ţară.
Obiective generale:
În concordanţă cu protocolul semnat între ANPDC si DGASPC Suceava, obiectivul general al acestui proiect constă în organizarea unui seminar de o zi adresat factorilor de decizie la nivel judeţean şi a patru sesiuni de formare (4 a câte 3 zile fiecare) adresate profesioniştilor pe drepturile copilului.
 
Obiective specifice:
- organizarea la sfarşitul lunii ianuarie 2007 a unui seminar de o zi cu tema „Drepturile copilului” adresată factorilor de decizie la nivel judeţean de către DGASPC Suceava;
- organizarea a patru sesiuni de formare la nivel judeţean, a câte trei zile fiecare, în perioada februarie-iunie 2007, de către DGASPC Suceava.
Buget total al proiectului 9.000 Euro
Surse de finanţare: Phare în proporţie de 100%
Număr beneficiari: 212 participanţi la sesiunea de o zi adresată factorilor de decizie şi la cele patru sesiuni de formare adresate specialiştilor.
Perioada derulării proiectului: 01.12.2006-30.06.2007
 
Rezulatele derulării proiectului
     1. Conferinţa de 1 zi destinata factorilor de decizie din judeţul Suceava.
       S-a desfasurat în data de 31 ianuarie 2007si face parte din "Campania de educatie privind drepturile copilului" derulat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului cu finantare Phare. A vizat o mai buna colaborare intre autoritatile cu responsabilitati in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului. Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului a judeţului Suceava. Au participat aproximativ 50 de invitati: primari dar si din reprezentanti ai altor institutii publice din judet cum ar fi Consiliul Judetean, Prefectura, Inspectoratul Scolar, Inspectoratul de Politie, Autoritatea de Sanatate Publica, Tribunalul, Parchetul si Curtea de Apel, reprezentanti ai Bisericii şi ai organizaţiilor nonguvernametale.
       Seminarul si-a propus sa contribuie la informarea, sensibilizarea si cresterea gradului de implicare a factorilor de decizie din judetul Suceava in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copiilor, precum si la intarirea colaborarii interinstitutionale in acest domeniu. Seminarul precede cele patru sesiuni de formare pentru profesionisti care interactioneza cu copiii in activitatea lor zilnica care vor fi organizate in judetul Suceava in perioada februarie - iunie 2007.  
     2. Seminar destinat cadrelor didactice si preotilor
       Seminarul s-a desfasurat în perioada 14 – 16 februarie 2007. Au răspuns invitaţiei noastre un număr neaşteptat de mare cadre dicatice şi preoţi. Astfel, deşi a fost prevăzut un număr de 30 de participanţi am avut 33 de cadre didactice şi 18 preoţi, în total 51 de participanţi. Materialul de lucru a fost complet şi captivant iar formatorii au primit feed-back din partea participanţilor.
       Formatorii au prezentat celor prezenti o sinteza a actiunilor care au avut loc pina in prezent pentru promovarea ultimei legi in domeniul protectiei copilului, respectiv legea 272/2004 precum şi strategia de formare si manulalele elaborate in cadrul proiectului. Cea mai bună cale de a ne îndeplini responsabilităţile o reprezintă constituirea unei reţele în cadrul căreia să lucrăm împreună cu ceilalţi parteneri pentru atingerea obiectivului comun.
       Scopul seminarului este de a îmbunătăţi practicile în activitatea cadrelor didactice si a preotilor deoarece acestia sunt cei care se ocupa de educatia pentru viata si de educatia spirituala a copiilor. Astfel, ei sunt primii, pe langa parinti care pot sesiza schimbariel intervenite la copiii cu care intra in contact. De asemenea, ei pot sprijini părinţii în îndeplinirea responsabilităţilor pe care le au faţă de copiii lor.
        Cadrele didactice au un rol fundamental în educarea copiilor, ei sunt cei care, alături de părinţi pot şi trebuie să îndrume copii către anumite reguli care să-l ajute să se autocontroleze, fără ca acest lucru sa constituie o piedică în calea maturizării lui. Reuşitele trebuiesc încurajate deoarece un comportament încurajat are mai multe şanse să se repete decât un comportament neobservat.
        Cadrele didactice, ca indrumători educaţionali şi preoţii, ca îndrumători spirituali, nu trebuie să impună doar reguli.
       3. Seminar adresat asistenţilor sociali
        Seminarul s-a desfasurat în perioada 7 – 9 martie 2007 şi a fost adresat asistenţilor sociali care îşi desfăşoară activitatea în cadrul primăriilor din judeţ. Au răspuns invitaţiei noastre un număr 41 participanţi. Scopul seminarului este de a îmbunătăţi practicile în activitatea desfăşurată de asistenţii sociali din cadrul primăriilor, deoarece aceştia au mai multe atribuţii şi de multe ori timpul alocat soluţionării problemelor în ceea ce priveşte drepturile copiilor este insuficient. La fel şi mijloacele cu care pot acţiona şi sprijinul de care dispun. Ei pot sprijini comunitatea în îndeplinirea responsabilităţilor pe care le au faţă de copii.
       4. Seminar destinat cadrelor medicale
        Seminarul s-a desfasurat în perioada 23 – 25 aprilie 2007. Au răspuns invitaţiei noastre un număr 38 participanţi.
        Seminarul si-a propus si a reusit sa contribuie la informarea, sensibilizarea si cresterea gradului de implicare a cadrelor medicale si a asistentilor pentru promovarea drepturilor copiilor, precum si la intarirea colaborarii interinstitutionale in acest domeniu. Spitalul este pentru majoritatea copiilor un loc strain si neplacut, un loc in care au de-a face cu durerea si frica. De multe ori, ei nu stiu motivele pentru care se afla acolo sau pentru cat timp. Personalul medical foloseste adesea un limbaj dificil de inteles iar copiii trebuie sa isi paraseasca mediul familiar. De obicei, copiilor le este frica de tratamentul sau operatia pe care trebuie sa o suporte. Adesea, sunt si foarte plictisiti, pentru ca trebuie sa stea in pat toata ziua, neavand posibilitatea de a se juca sau relaxa. Personalul medical trebuie sa acorde atentie sporita acestor probleme si sa incerce sa reduca, pe cat posibil, sentimentele de disconfort si teama ale copiilor.
Personalul medical trebuie sa depuna eforturi pentru informarea parintilor si a copiilor asupra diverselor probleme privind sanatatea si alimentatia copiilor, inclusiv in ce priveste avantajele alaptatului, igiena si salubritatea mediului inconjurator. Personalul medical poate oferi aceste informatii in cabinetele medicale, in spitale sau in munca de teren si trebuie sa arate deschidere si disponibilitate pentru colaborarea in programele de educatie pentru sanatate organizate.
        5. Seminar destinat politistilor, procurorilor si judecătorilor
        Seminarul s-a desfasurat în perioada 23 – 25 mai 2007. Au participat un numar de 15 procurori si judecatori si 17 politisti.
        Scopul seminarului este de a îmbunătăţi practicile în activitatea desfăşurată de procurori, judecători şi poliţişti, deoarece aceştia au mai multe atribuţii şi de multe ori timpul alocat soluţionării problemelor în ceea ce priveşte drepturile copiilor este insuficient. La fel şi mijloacele cu care pot acţiona şi sprijinul de care dispun.
Judecătorii, procurorii şi poliţiştii trebuie să aibă un rol activ în resonsabilizarea părinţilor în ceea ce priveşte îndatoririle, drepturile şi responsabilităţile lor în relaţia cu copiii. În acest sens, aceştia îi pot informa şi sfătui pe părinţi cum pot fi părinţi mai buni. De asemenea, aceştia trebuie să îşi adapteze comportamentul în cazurile care implică şi/sau afectează copiii. Cei care lucrează în sistemul juridic şi sistemul poliţiei au obligaţia de a respecta drepturile şi nevoile copilului şi de a-l trata cu înţelegere şi simpatie. În comunicarea cu un copil, trebuie ţinut seama de faptul că exista o relaţie inegală întra adult şi copil. Ca persoane adulte, poziţia faţă de copil e una de superioritate, pe care copilul o resimte cu atat mai mult daca se afla în faţa unei autorităţi. Din acest motiv este important sa se creeze o relaţie de încredere. Această relaţie de încredere poate fi creată atunci când se dovedeşte respect faţă de unicitatea copilului. Aceasta înseamnă sa înţelegem ce simte el în situaţia sa şi cum vede relaţiile cu adulţii, cât şi să sprijinim copilul în gasirea unei soluţii atunci când are nevoie de aceasta sau este în pericol. A aprecia nu înseamnă a fi autoritar, ci a-ţi menţine autoritatea într-un mod respectuos faţă de persoana cu care comunici, cu atât mai mult daca este un copil. Comunicarea apreciativă înseamnă o comunicare eficientă.
      De asemenea, prin campanii de informare şi alte acţiuni, poliţia trebuie să contribuie la prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional, inclusiv în rândul copiilor. Mai mult, poliţia, este parte a unui mecanism multidiciplinar eficient pentru monitorizarea tratamentului aplicat copiilor şi pentru sesizarea şi investigarea cazurilor de abuz şi rele tratamente

Inapoi